Aktualności Mazovia Convention|

Warszawa zdobyła tytuł „Best European Capital of MICE & Leisure 2026”, przyznany przez European Best Destinations, potwierdzając swoją wiodącą pozycję w łączeniu turystyki biznesowej i wypoczynkowej. To świetna wiadomość dla Mazowsza, które od lat współpracuje ze stolicą w promocji regionu i coraz lepiej wykorzystuje potencjał turystyczny województwa mazowieckiego dla uatrakcyjnienia oferty Warszawy.

Podczas listopadowych targów Cityscape Global w Rijadzie organizacja European Best Destinations (EBD) ogłosiła Warszawę najlepiej łączącą w Europie turystykę biznesową (MICE) z wypoczynkową (leisure). Stolica Polski wyprzedziła w rankingu Wiedeń, Madryt i Genewę.

„Wyróżnienie potwierdza mocną pozycję Warszawy na arenie międzynarodowej oraz jej konkurencyjność w organizacji wydarzeń biznesowych. Stwarza szanse na pozyskanie kolejnych konferencji, co przełoży się na dalsze wymierne korzyści ekonomiczne – od wzrostu obłożenia hoteli, poprzez powstawanie nowych miejsc pracy, po rozwój usług dla gości. Nagroda potwierdza markę stolicy Polski, w której można zarówno efektywnie pracować, tworzyć nowe idee, jak i atrakcyjnie spędzać czas wolny, korzystając z bogatej oferty kulturalnej i gastronomicznej” − powiedział prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.

Poniżej przytaczamy główne wnioski wynikające z rozmowy przeprowadzonej przez redakcję portalu WaszaTurystyka.pl z Pawłem Morasem, dyrektorem Stołecznego Biura Turystyki i przewodniczącym Rady Programowej Warszawskiej Organizacji Turystycznej oraz Mateuszem Czerwińskim, prezesem Warszawskiej Organizacji Turystycznej.

Dlaczego Warszawa otrzymała prestiżową nagrodę?

Warszawa, po rekordowym zwycięstwie w European Best Destinations 2023, została uznana za miasto wyznaczające nowe trendy. EBD podkreśla jej dynamiczny rozwój, rosnący skyline, inwestycje globalnych marek oraz wyjątkowo korzystny stosunek jakości do ceny. Stolica wyróżnia się także bezpieczeństwem, nowoczesną infrastrukturą oraz rosnącym znaczeniem turystyki w PKB miasta.

Znaczenie wyróżnienia dla rozwoju miasta

Nagroda wzmacnia międzynarodową pozycję Warszawy jako miejsca przyjaznego zarówno biznesowi, jak i turystyce. Ułatwia przyciąganie konferencji i wydarzeń, zwiększa obłożenie hoteli i rozwój usług, a także wspiera napływ inwestycji w infrastrukturę noclegową i kongresową. Podkreśla również skuteczność współpracy samorządu i Warszawskiej Organizacji Turystycznej w budowaniu marki miasta.

Czynniki przyciągające turystów zagranicznych

Warszawa ceniona jest za wysoki standard usług, atrakcyjne ceny i dynamiczną scenę gastronomiczną – wzmacnianą m.in. wyróżnieniami Michelin. Odwiedzający chwalą bezpieczeństwo, czystość i sprawną komunikację miejską. Stolica zachwyca połączeniem historii i nowoczesności: od odrestaurowanej Starówki po nowoczesne bulwary nad Wisłą i rozległe tereny zielone.

Miasto przyjazne aktywnemu wypoczynkowi

Atutami Warszawy są tętniące życiem bulwary wiślane, plaże i trasy rowerowe na prawym brzegu oraz chronione tereny przyrodnicze. W sezonie letnim miasto rozbrzmiewa wydarzeniami plenerowymi, a aż 25% powierzchni zajmują tereny zielone, dzięki czemu stolica zasłużenie uchodzi za „zieloną metropolię”.

Wpływ turystyki biznesowej na gospodarkę

Goście biznesowi wydają znacznie więcej niż turyści wypoczynkowi, czyniąc przemysł spotkań jednym z najważniejszych sektorów turystycznych miasta. W 2023 r.:

  • wydatki turystów osiągnęły 12,2 mld zł,
  • wpływy do budżetu wyniosły 497 mln zł (267% więcej niż w 2019 r.),
  • wkład turystyki do PKB miasta – 34 mld zł, czyli ok. 7,3%.

W branżach związanych z turystyką pracuje ponad 92 tys. osób. Dzięki temu Warszawa wzmacnia swoją pozycję nie tylko jako centrum administracyjno-polityczne, lecz także jako kluczowy ośrodek gospodarki opartej na wiedzy.

Źródło: WaszaTurystyka.pl / Zdjęcia: European Best Destinations

Comments are closed.

Close Search Window